Důvěryhodnost vedoucího
Zejména v nejisté situaci počátků výcviku je nezastupitelným problé–
mem důvěryhodnost (či autentičnost opravdovost) trenéra, resp. vedoucí–
ho výcviku. Chce–li pomoci členům skupiny, aby se otevřeli a hledali nové
(a od jejich původní kultury často odlišné) modifikace komunikace se svý–
mi „spoluhráči“, musí jim model pro tuto situaci poskytnout také sám, resp.
modelovat momenty nejistoty a možného selhání s dobrým koncem na
vlastním zážitku.
Vyplácí se například nechat účastníky odhadnout trenérovy drobné ne–
dostatky, „neušlechtilé“ vlastnosti (výhradně ty, s nimiž je vyrovnán!), dát
je napospas skupině a navázat rozpravou o obdobných situacích v odlišných
kulturách. Trenérovo kulturní „selhání“, s nímž se vyrovnal a z něhož se do–
kázal poučit, je vhodným sociálním modelem, jak se s danou situací vypo–
řádat. (Např. v řadě asijských kultur je obtížné kritizovat autoritu nebo i jen
vyslovit přímé odmítnutí, v české kultuře je pro řadu lidí stále ještě nezvy–
klé říkat o sobě pozitivní informace na veřejnosti apod. Tohoto momentu
lze pak vhodně využít ke zdůraznění vytváření „nové“ kultury v dané kon–
krétní skupině.) Pokud vedoucí her dokáže nést svou kůži na trh, může tak
udělat mnoho pro spolupráci a aktivní účast jednotlivých členů skupiny.
Skupinová situace interaktivně modelující určité kulturní momenty má
i prvky společné s divadlem. Trenér (vedoucí hry) tak často musí některé
momenty mírně, zejména neverbálně, přehrávat", nepatrně zdůrazňovat,
aby byl lépe čitelný a více uvěřitelný". Při neporozumění je opět možné
navodit diskusi o podobných nedorozuměních v reálném vnějším světě.
Určitým druhem umění je v práci trenéra rovněž dovednost, která mu
umožní dostatečně dlouho mlčet a čekat na reakce účastníků skupiny. Tato
zkouška trpělivosti je někdy velmi obtížná, ale v dlouhodobém pohledu se
vyplatí a vede členy skupiny k pocitu spoluzodpovědnosti za dění. Není
chybou při pocitu, že něco nefunguje tak, jak trenér čekal, otevřít vlastní
pocit a pojmenovat ho, případně se zajímat o shodné či odlišné naladění
skupiny i o její aktuální poptávku.
Odstranění obav a ostychu
Pro ty jedince ve skupině, kteří mají potíže s tím, aby vystupovali ote–
vřeněji, je možno navíc pracovat s určitou mírou informací o budoucím
dění. Trenér tak může rámcově sdělit cíl daného cvičení (aniž by prozradil
prožitkovou pointu) a připomenout prvky bezpečí dané v pravidlech práce
147
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>